dimecres, 26 de març del 2008

El Molí del Roure (Fornils)

Aquest antic molí que aprofitava les aigües de la riera de l’Om, està situat prop del mas El Roure, del qual rep el nom. La construcció, com totes les de la Vall de Fornils està abandonada però la degradació no es pas total i encara permet veure part dels mecanismes del molí pròpiament dit i inclús la part superior, que era la vivenda, permet ser utilitzada ja que està en relatiu bon estat, tot i que es tracta només d’una sola estança amb una llar de foc i en la que per les restes que hi queden sembla que va ser utilitzada durant alguna temporada no fa pas massa temps.






En aquesta darrera es pot veure la llar de foc amb el forn de pa al seu interior.


6 comentaris:

Anònim ha dit...

Hola Lluís, em dic Jordi, sóc un fotògraf de Sant cugat i per casualitat he trobat el teu blog que m'ha semblat fantàstic; fotos i descripcions molt il·lustratives i genial la idea d'incloure un plànol. A part de muntanyenc i amant de la natura i de la pagesia, sóc un apassionat de les velles construccions abandonades. Durant més de 20 anys n'he fet centenars de fotografies, la majoria per Osona i La Garrotxa, i segueixo buscant. Conec força bé la zona que tu ressegueixes, ja que, fa anys, hi passava temporades fent un reportatge per a un llibre. M'agradaria molt que m'escrivissis per intercanviar impressions i informació. Fins aviat. Jordi superikonta@telefonica.net

Anònim ha dit...

Hola Lluís,
Tot just ahir a TV3 va començar un programa sobre paisatges de Catalunya i un dels primers era el del Collsacabra.
Comentant-t'ho aviu amb una companya de feina, he recordat aquelles excursions amb la colla ara fa 20 ó 25 anys. Un dels llocs que acostumàvem a visitar era el Moli de Roure on feiem nit. Vet aquí que el cerco a Google i m'apareix el teu blog. Quina agradable sorpresa!
Dius que ara la part de dalt es habitable, però jo recordo que a la part de baix, a la qual accediem desd del pis de dalt per una obertura del terra, també estava prou decent per dormir-hi. Hi havia un petit rebost on sempre trobaves una mica de cafè, alguna llauna de tonyina deixada pels darrers visitants, quatre cabeces d'all i una mica d'oli.
Recordo una vegada que amb la colla, vam començar la nostra excucusió a Rupit, vam fer nit al Moli de Roure, vam pujar fins el Far, d'allà cap al Puigsacalm i a fer nit a la Vall d'en Bas al paller que un pagès ens va deixar. Teníem 15 ó 16 anys...
Gràcies pel record.
Salut!

Lluís Balasch ha dit...

Gracies pel comentari. Parles de fa 20 o 25 anys i això en una casa aïllada a la vall de Fornils es molt de temps. De menjar, el darrer cop que hi vaig estar encara hi havia alguna cosa però hauria d'haver estat bastant apurat per menjar-m'ho i ho havien deixat bastant brut tot. De totes maneres suposo que hi deu haver algú que es preocupa de refer la teulada de tant en tant ja que si no ja hauria fet la fi de moltes cases de la zona.
Salutacions. Lluís.

Albert ha dit...

Jo vaig estar-hi aquest passat dissabte (4-Agost-2012), i la veritat és que s'ha enfonsat la part de la llar de foc, i també el terra de la zona on s'hi ubicaba aquesta llar de foc. Ara si que tè els dies comptats. També estava ple de llaures, una taula i 4 coses. Segur que algun pastor ho ha acondicionat una mica. Però vaig veure-ho bastant malament. També vaig estar al Roure, que vaig accedir-hi estassant les bardisses, estava molt brut. Respecte la última vegada que vaig estar-hi, s'ha enfonssat una gran part del teulat de l'edificació més antiga. Tota aquesta zona de Fornils està molt abandonada, i en el cas del molí i del Roure, ja està a les últimes a no sè que algu hi fagi alguna intervenció, que no serà el cas. Una pena tot plegat. Us ho dic jo que sóc decendent generacional del Roure!

Albert ha dit...

Jo vaig estar-hi aquest passat dissabte (4-Agost-2012), i la veritat és que s'ha enfonsat la part de la llar de foc, i també el terra de la zona on s'hi ubicaba aquesta llar de foc. Ara si que tè els dies comptats. També estava ple de llaures, una taula i 4 coses. Segur que algun pastor ho ha acondicionat una mica. Però vaig veure-ho bastant malament. També vaig estar al Roure, que vaig accedir-hi estassant les bardisses, estava molt brut. Respecte la última vegada que vaig estar-hi, s'ha enfonssat una gran part del teulat de l'edificació més antiga. Tota aquesta zona de Fornils està molt abandonada, i en el cas del molí i del Roure, ja està a les últimes a no sè que algu hi fagi alguna intervenció, que no serà el cas. Una pena tot plegat. Us ho dic jo que sóc decendent generacional del Roure!

Lluís Balasch ha dit...

Hola Albert.
Suposo que hi deuries anar amb bicicleta. Segueixo totes les sortides i fotografies que penges al Facebook. Vaig passar-hi a prop no fa gaire venint de les Gleies però no hi vaig arribar. Sabent que s'està ensorrant encara em costarà més anar-hi ja que semblava que algú en tenia cura de que això no passes i almenys aquest petit vestigi del passat sobrevisqués a l'abandó de la vall.