dimecres, 28 de novembre del 2007

Sant Martí de Querós

Encara que Sant Martí de Querós (Segle XI) no sigui una masia la inclouré a la llista ja que es de les poques edificacions que es varen salvar de les aigües del pantà de Susqueda de la dita parroquia. Les aigües es van aturar just al peu de l'esglesia però la ruïna que no ha aconseguit l'aigua l'està aconseguint amb paciencia el pas dels anys i l'extrem aïllament del lloc. Darrerament s'hi ha fet una neteja de la vegetació dels voltants que ja feia dificultos l'accés al recinte i n'impedia una visió complerta. Ja fa molts anys que en Serrallonga campava pels seus voltants i que el temple s'omplia amb la gent de les nombroses masies que hi havia pel terme;fins i tot un germà seu va ser-ne rector i hi està enterrat. Ara ja només espera en la soledat guillenca veure passar els anys i l'enrunament imparable dels seus murs, testimonis de fets que han esdevingut llegenda. Val a dir que hi ha un grup anomenat "Els amics de Querós " que malden per aturar aquest a degradació o si mes no ajornar-la. També s'hi han fet diferents camps de treball de grups de joves a l'estiu que han netejat i arranjat diferents parts de l'entorn. A veure si entre tots podem salvar aquesta petita joia romànica, que l'entorn on es troba fa més entrenyable encara.
Falta dir que per arribar-hi a peu s'ha de fer el camí que baixa del pla de Mondois, netejat darrerament o si les aigües del pantà ho permeten, travessant l'esvelt pont romànic de l'antic camí ral. També s'hi pot arribar en barca.
El terme de Querós no ha estat mai gaire poblat, el 1553 hi havia set families i el màxim es va atendre el 1860 amb trenta-set. Les darreres families van marxar el 1964 quan era imminent el tancament de Susqueda i l'esglesia es va abandonar definitivament el 1966.

Fotografia antiga en que encara es veu la rectoria enganxada a l'església.

Anònim ha dit...

hola lluis , magradaria k em diguesis el curriol k va de el pla de mondois fins a sant marti de queros , per on sagafa ben be , perk le buscat per tt arreu ,zona mundois i no el se veure ! gracies

Lluís Balasch ha dit...

Hola. He vist el teu comentari i la solució que et donaria per anar a Querós es que amb el mapa de l'Institut Cartogràfic de Catalunya que trobaràs per internet, miris el camí per anar a la casa El Vilar de Querós que s'agafa poc abans d'arribar a Montdois en un trencall a la dreta en un lloc on comença el tancat d'una casa. Un cop arribes al Vilar cal seguir la pista deixant un trencall a l'esquerra i després un altre a la dreta en un revolt pronunciat i seguir fins on s'acaba, en una mica de placeta. Un cop arribat aquí només cal mirar entre la vegetació del davant per trobar l'inici del corriol marcat amb senyals grocs que davalla a Sant Martí. El camí no està massa net,hi vaig anar la setmana passada, però es transita. Cal parar atenció en un parell de llocs que poden fer equivocar el camí, un bastant al principi i es en una mica de coll on hi ha un corriol que segueix a l'esquerra i que s'ha de descartar i l'altre un tros mes avall on hi ha una drecera.
Espero que et serveixi i si no es així m'ho fas saber (llbalasch@hotmail.com) i fins i tot et podria passar un track per GPS en cas que en tinguis.

Salutacions. Lluís Balasch.

Cristina ha dit...

Hola Lluis!Cap al mes de novembre vam intentar arribar a Sant Martí sense aconseguir-ho. Ens vam quedar passat l'especie de placeta que comentes i endinsant-nos per un caminet dificultós al llarg d'uns 15 minuts fins que vam arribar a una zona on no hi veiem cap senyal, tot era bosc espés i complicat de baixar, amb fort desnivell. Estic segura que teniem l'ermita a tocar, pero per por de perdre'ns i que se'ns fes de nit a la tornada (vam anar a peu des d'abans de Mondois)vam girar cua. Peró tinc l'espineta de tornar-hi per trobar-la finalment. Saps si anant pel camí que voreja el pantà s'hi pot arribar?
Gràcies!

Hola Cristina.

No se si llegiràs el comentari però el que et puc dir es que per anar a Sant Martí per la carretera que voreja el pantà només es pot fer quan aquest està molt baix i es pot travessar el pont. Actualment no es el cas i segurament tardarà bastant a poder-se fer amb la quantitat de pluges que hi ha darrerament.

De totes maneres ho podeu tornar a intentar per el Vilar de Querós. Segurament us vareu equivocar en el collet en mig del bosc que comento en l'explicació anterior i que es troba poc després de començar el corriol i on el camí més evident gira a l'esquerra i aquest queda perdut al mig del bosc ja que era dels molts que servien per treure el carbó quan s'en feia. En aquest coll s'ha d'anar a la dreta encara que sembla que no hi ha camí però s'endevina ràpidament als pocs metres. Com a referència et puc dir que a pocs metres del coll, girant a la dreta trovareu una parada dels caçadors amb un seient fet de pedra i poc després haureu de passar per sobre uns arbres que han caigut al mig del camí. A partir de llavors es difícil perdre's.
Si tens algun dubte m'ho pots comentar a llbalasch@hotmail.com
Adéu.

Cristina ha dit...

Nosaltres vam baixar per cami mes clar que baixava cap a l'esquerra pocs mestres despres del tancat que envolta Mondois. M'hi vaig fixar que a la dreta semblava que hi havia cami i un caçador pero no es veia tant com l'altre. Vam anar baixant deixant el Vilar de Queros a la nostra dreta. Potser pel cami que tu dius ha de quedar a l'esquerra?Crec que acabare per comprar-me un gps i demanan-te el track per anar sobre segur.
De totes maneres, des de la presa de Sau se que comença cami vorejant el panta tant per la banda de la casa d'en Serrallonga com per la de Sant Marti, pero no tinc clar si la banda de sant Marti arriba fins a l'ermita.

Hola de nou Cristina.
He llegit el comentari i et puc dir que pel cant de Querós no hi ha cap camí que hi vagi des de Sau. Com a molt arribaries Cellabona i després començaries a pujar fins a Montdois. Antigament si que hi havia un corriol però actualment es intransitable. De totes maneres no se si estem parlant del mateix lloc quant als camins de que parlem en els comentaris. Jo parlo dels llocs a on et pots perdre un cop has començat el corriol (camí de bast al mig del bosc no pas una pista)al final de la pista que baixa del Vilar de Querós i que dius que ja hi vareu arribar però que us vareu perdre.
No se si et podria ajudar però en aquest blog http://fermuntanya.blogspot.com/
hi trobaràs aquesta excursió explicada amb fotografies i el track de la ruta que varem fer no fa massa dies amb l'inconvenient que la varem començar al final de la pista ja que teníem massa temps.

Salutacions.

Cristina ha dit...

Moltes gracies Lluis!Ho tornarem a intentar quan vingui el bon temps, tot i que es una bona pallisa fer tot l'itinerari a peu des d'abans de Montdois (x desgracia no tenim 4x4). Ja t'explicare si he aconseguit arribar-hi.

Francisco Gingivitis ha dit...

Tinc el gust de conèixer i haver gaudit d'aquests paisatges de luxe que ningú s'hauria de perdre, gaudir i respectar és la nostra obligació.